ÀLBUM FOTOGRÀFIC
La Sala de Passes Perdudes ha acollit avui migdia l’acte commemoratiu del Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust. L’acte de record, se celebra anualment al Parlament de les Illes Balears des de fa devuit anys, impulsat per la Comunitat Jueva de les Illes Balears. La data escollida (27 de gener de 1945) fa referència al dia en què l’exèrcit soviètic va alliberar el camp d’extermini d’Auschwitz (Polònia). Va ser el novembre de l’any 2005 quan l’Assemblea General de les Nacions Unides va establir aquesta data per a la commemoració anual de les víctimes de l’Holocaust.
Paraules del president del Parlament
El president del Parlament, Vicenç Thomas, s’ha adreçat als assistents, per recordar que enguany es compleixen setanta-vuit anys de l’alliberament d’Auschwitz, data que anualment ens recorda a les més de sis milions de víctimes de l’holocaust. Per aquest motiu, ha destacat la importància del Dia Internacional en Record de les Víctimes de l’holocaust, per fer la vista enrere i retre homenatge, a tots aquells que perderen la vida de manera injusta i inhumana, i també per tenir present que no podem caure en errors del passat.
Thomas ha manifestat la necessitat de continuar vigilants davant certs brots que suposen una ofensa per la memòria, i seguir confiant en que els mecanismes polítics, institucionals i culturals, ens ajudaran a prevenir qualsevol conducta que dificulti la nostra convivència. Tal com ha expressat “no podem oblidar que junts hem construït l’etapa democràtica més longeva de la nostra història, on el diàleg, la diversitat i el respecte cap a les idees discrepants ens fan progressar”. Ha acabat les seves paraules agraint un cop més a la Comunitat Jueva de les Illes Balears, l’elecció del Parlament com a espai per a la commemoració d’aquest dia.
Paraules del president de la Comunitat Jueva
Per la seva banda, José M. Molina Crous (Ariéh Girondi), president de la Comunitat Jueva de les Illes Balears, ha fet una crida per a recapacitar sobre les conseqüències catastròfiques de la pèrdua de llibertat i el deteriorament de la democràcia. També ha agraït al Parlament l'acolliment que any rere any es fa a la Comunitat Jueva per a la commemoració d’aquest dia.
Encesa d'espelmes
Tot seguit s'ha procedit a l'encesa de set espelmes en record de les víctimes per part de: Vicenç Thomas, president del Parlament i José M. Molina Crous, president de la Comunitat Jueva a les Illes Balears; Juan Pedro Yllanes, vicepresident de les Illes Balears i Sara Miller, vicepresidenta de la Comunitat Jueva a les Illes Balears; Javier de Juan, conseller de presidència del Consell de Mallorca i Miquel Segura, vicepresident i secretari de la Comunitat Jueva a les Illes Balears; Pinhas ben Abraham, membre de la Comunitat Jueva retornat al judaisme, i Jackeline Tobias, familiar d’una víctima de la Shoà a Lituània; Eliezer ben Abraham i Rolando Dayán, jazáns de la Comunitat Jueva de les Illes Balears i David kaisim, anterior president de la Comunitat Jueva; Mariano Grynberg, familiar d’una víctima de la Shoá a Polònia i Shimon ben David, membre de la Comunitat Jueva retornat al judaisme; Maria Antònia Oliver, presidenta de Memòria de Mallorca i Bernat Smith, representant de la Gran Logia Provincial de Balears.
L'acte ha continuat amb la lectura del 'Male Rajamin' per part del president de la Comunitat Jueva, José M. Molina Crous.
Finalment, s'ha guardat un minut de silenci en memòria de totes les víctimes de l'Holocaust.